DE BEMANNING
Stiens, 3 september 2005
Wel, het moet er toch een keer van komen wil deze site niet eeuwigdurend “under construction” blijven.
De bemanning, eigenlijk bestaat DE bemanning uit slechts twee personen n.l. de schipperse en de schipper, zeg maar Tineke en Piet. In modern Nederlands zou je, om het ene geslacht niet over dezelfde kam te scheren als het andere geslacht dan ook beter over de bemensing kunnen spreken.
De schipperse is tevens al jaren mijn vaste opstapster, reisgenoot in het alledaagse leven, werkneemster op ons kantoor, toevallig jaren geleden gelijktijdig met mij (nog zonder vaarbewijs) in het zelfde huwelijksbootje gestapt, moeder van een drietal zonen en schoonmoeder van een tweetal bijpassende uiterst charmante schoondochters, gedurende de afgelopen jaren een gedreven watersportster geworden, behept met een uitstekend geheugen, met name voor de voorrangsregels op het water en allerlei zaken die ik soms dringend nodig heb maar zo snel niet kan vinden, grote voorliefde voor alle mogelijke knopjes op navigatie instrumenten en een grote mate van stressbestendigheid zolang de schipper maar in zicht is en zich niet voor een siësta op het toilet heeft terug getrokken. Pfffff, lange zin maar het begin is er.
De schipper is tevens de schrijver van dit stukje proza. In het dagelijkse leven druk bezig om met zijn kantoor een calorie arme boterham te verdienen om toch maar niet achter het stuurwiel klem te komen zitten.
Alweer toevallig vader van de hiervoor genoemde drie zonen en daardoor de gelukkige bezitter van (op dit moment) twee knappe schoondochters. Wat wil je nog meer!
Het bootjesbloed moet ergens in de genen hebben gezeten, pake was skûtsjesschipper, evenals zijn drie broers. Overgrootvader (oerpake) had ook iets met water van doen en vader was een bekwame zeiler en had reeds in de jaren 40 een eigen zeilbootje, een Sharpje. In mijn jeugd is dan ook de voorliefde voor deze vorm van vrijetijdsbesteding gegroeid en verder tot ontwikkeling gekomen.
Na het varen in een Compromis 720 in de jaren 80, nu de gelukkige eigenaar van deze bijzonder mooie HJB Cumulant 40.
Hoewel de aanschaf van dit schip eigenlijk nog een paar jaar te vroeg kwam, konden we er niet nee tegen zeggen toen wij haar op de werf in Lemmer te koop zagen liggen.
Een schip is net als een vrouw: de enige echte ware liefde kom je maar een keer in je leven tegen en dan moet je ook toehappen, anders houd je trek in een toetje, wat je je neus voorbij hebt laten gaan en waar een ander nu van zit te smullen.
Dat sadwaende hawwe wy het skip foartdaliks kocht foar dat een oar het keapje woe en wy efter it net sieten te fiskjen.
Wij hopen met dit schip nog heel wat jaartjes het zoete en zoute water in en om Nederland te verkennen en dromen al van overtochten naar Engeland en verder afgelegen havens. Als lijf en leden ons niet in de steek laten zal dat wel lukken.
De rest van de bemanning:
Onze oudste zoon Sander, helemaal verslaafd aan de NORAB en ontwerper van deze site. Heeft ontzettend veel tijd gestoken in de refit van de boot waarbij niet geschuwd werd losse onderdelen rechtstreeks uit de USA of Taiwan te importeren als dat prijstechnisch de moeite waard was.
Onze middelste zoon Michiel, samen met zijn vriendin Grietje, beloven zij met hun opgeruimde karakters graag geziene opstappers te worden. Michiel is evenals de schipper maar direct begonnen met zijn vaarbewijs. Je weet maar nooit, want als de schipper overboord kukelt, is het handig als je jezelf ook kunt redden.
Dan nog onze benjamin Pieter Paul, in jaren de jongste maar zet je hem naast het staande want verslaat hij iedereen. Na een relatie van vijf jaar is het nu even rustig op het gebied van de liefde. Dit betekent automatisch dat er nu meer tijd is om van het zeilen te genieten, en we gaan er dus ook van uit dat er spoedig weer een nieuw matroosje zal aanmonsteren.
En dan nog last, but zeker not least onze geweldige “vriend van de Norab”, Sander Moojen, heeft zich van begin af aan er op verheugd met ons de 24 uurs te zeilen.
Toen onze Sander hem vertelde dat wij bezig waren een schip te kopen had hij maar een reactie, “dat zegt ie al jaren, eerst zien en dan geloven”. Toen bleek dat wij wel degelijk serieus bezig waren sloeg zijn scepsis om in een fantastische betrokkenheid.
Beide Sanders zijn dan ook erg behulpzaam geweest om dit schip aan te kopen uiteraard in de verwachting tot de vaste ploeg van opstappers gerekend te mogen worden.
Tot zover de eerste info omtrent de bemanning van de NORAB. Wij hopen dat jullie ons wel en wee én ons wedervaren met de NORAB met belangstelling zullen volgen en zien je reactie op deze site met belangstelling tegemoet.